Onderstaand een overzicht van een aantal veelgestelde vragen. Deze rubriek is constant in beweging, maar mocht je vraag er niet bij staan, dan horen wij het graag!

FAQ's

Het opladen van de accu gebeurt door een externe spanningsbron. Dat kan een dynamo, een acculader of een zonnepaneel zijn.

Gemiddeld kan gesteld worden, dat een loodaccu na 3 of 4 jaar gebruik, ca. 50 % aan capaciteit verliest. Dit heeft met de cycles te maken.

Een cycle gaat uit van volledige oplading of ontlading, dus van 0%-100% en weer terug. Maar je maakt zelden een volledige cycle, want je laadt altijd weer bij, bijv. 50 %.

Onderstaand onze tips als ervaren camperaar:

  1. Zonnepanelen: als je zonnepanelen van glas zijn, kunnen deze evt. vervangen worden door lichtgewicht plakpanelen op het dak, besparing ca. 8 kg. Wij adviseren je graag.
  2. Satellietschotel: als je camper is uitgerust met een satelliet schotel, zou je kunnen overwegen deze te verwijderen en over te stappen op een WiFi of GSM verbinding. TV kijken doe je dan via je GSM of WiFi, afhankelijk van de situatie of locatie.
  3. Stroomkabel: de meeste klanten gaan na inbouw van een Solid Power accu zonder stroomkabel op pad. Even afhankelijk van de lengte, weegt een volwassen stroomkabel ongeveer 7 kg.
  4. Fietsenrek: hoe vervoer je je fietsen? Een fietsenrek weegt al al snel 35 kg.
  5. Reservewiel: laat je reservewiel (ca. 35 kg) thuis. Bij pech is er altijd een garage in de buurt die je kan helpen.
  6. Krik: de krik (ca. 7 kg) kan vervangen worden voor een airjack of flatjack. Dit is een lichtgewicht opblaasbaar kussen, ook wel gebruikt voor terreinwagens.
  7. Stelpoten: indien aanwezig, overweeg je stelpoten te verwijderen. Deze worden in principe niet gebruikt, aangezien de vering sterk genoeg is. Besparing: ca. 8 kg (per stelpoot).
  8. LiFePO4 accu: absolute gewichtsbespaarder. Kies je voor een SmartOne, dan wordt zowel de start- als de huishoudaccu van lood vervangen door 1 LiFePO4 accu. Besparing: ca. 50 kg.

Dat is heel persoonlijk en hangt af van:

1) je dagelijkse energieverbruik
2) hoe jij je accu kan bijladen
3) hoelang je off-grid wilt staan
4) de grootte van je omvormer

Afhankelijk van je huishoudelijke of elektronische apparaten in je camper en het verbruik is de gewenste accucapaciteit dus heel persoonlijk. De juiste accu stemmen we daarom tijdens een persoonlijk gesprek graag gezamenlijk met je af.

Om toch snel inzicht te krijgen in het aantal benodigde ampère dat je nodig hebt kun je ook zelf een lijst opstellen. Neem daarin alle stroomverbruikers, het gemiddelde verbruik per uur en het verwachte aantal uren dat ze aan staan op een dag op. We hebben alvast een klein voorzetje gedaan:

Apparaat Verbruik per uur Gem. uren per dag Benodigde Ah per dag
Verlichting 2Ah 5 10Ah
Telefoon laden (2x) 1Ah 3 3Ah
Autoradio 4Ah 6 24Ah
Waterpomp 6Ah 0,25 1,5Ah
Ventilator 3Ah (max verbruik) 5 15Ah
12 V koelkast (compressor) 1,5Ah (gemiddeld) 24 36Ah
Laptop laden (2x) 6Ah 4 24Ah
Koffiezetapparaat (Nespresso/Senseo) 4Ah (per kopje) 8 kopjes 32Ah
OSAS (Apneu) 6Ah 8 48Ah
  Totaal: 193,5 Ah

Hou er rekening mee dat niet stroomverbruikers elke dag gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan je verwarming. Probeer een realistisch overzicht te maken, maar ga nooit van het minimale uit.

Om de 12V die je camper accu levert, om te zetten naar 230V. Zo werken laptops, tablets, fotocamera’s en mobiele telefoons allemaal op 230 volt, dat is nl. de spanning die thuis ook op je stopcontact staat. Een zuivere sinus omvormer zorgt er dus voor dat je je apparaten, net als thuis, ook in de camper kunt gebruiken. Zonder omvormer kun je dus alleen apparatuur opladen als je aan de walstroom/oplaadpaal staat. Wij hebben deze omvormers op voorraad.

Een massarelais zorgt ervoor dat beide accu’s tijdens het rijden worden opgeladen en dat bij stilstand de accu’s van elkaar worden losgekoppeld tenzij een van beide accu’s vol zit. Zo voorkom je dat wanneer bij stilstand een huishoudaccu volledig is ontladen, ook de startaccu wordt ontladen. Wij adviseren een massarelais als de camper voor langere tijd wordt weggezet, bijvoorbeeld in de winterstalling of omdat de eigenaar van de stalling – bijv. i.v.m. brandgevaar – ontkoppeling eist. Met één druk op de knop wordt de stroom afgesloten. Een massarelais is mogelijk i.c.m. elke soort accu, dus ook lood. Deze zijn uit voorraad leverbaar en eenvoudig te monteren.

Deze maakt het mogelijk omvormers en een 230 VAC-net probleemloos in dezelfde stroomkring te gebruiken. Het schakelt automatisch om tussen omvormer en 230V en beschermt de omvormer tegen externe spanningen.

Een laadbooster zit tussen de dynamo en de huishoud accu. In de laadbooster zit technologie die zorgt dat spanningspieken en dalen worden opgevangen en dat er een stabiel voltage wordt doorgestuurd naar de accu.

De nieuwste campers met euro 6 beschikken vaak over een intelligente dynamo. Deze dynamo schakelt uit als de startaccu voldoende is opgeladen of als er niet zoveel stroom wordt gevraagd. Deze schakelt weer in als er niet zoveel wordt geleverd, bijvoorbeeld tijdens het remmen waarbij de startaccu ineens zeer kort en krachtig wordt opgeladen.

Lithium accu’s hebben een lange levensduur: ze kunnen minimaal 5.000 keer opgeladen worden. Een loodaccu max. 300 keer.  Een lithium accu gaat dus 16x langer mee dan een loodaccu. Door deze lange levensduur blijft het dus bij een éénmalige aanschaf en investering.

Aan je camper wijzigt er niets. De bestaande loodaccu’s worden verwijdert en hiervoor wordt 1-op-1 een SmartOne geplaatst. Alle elektrische aansluitingen cq. bekabeling blijft bij het oude. Ook de verbinding naar de EBL (centrale camperunit) blijft gehandhaafd. De SmartOne is een alles in één accu (start & huishoud), dus je oude huishoudaccu verdwijnt. Ook de standaard bekabeling naar je huishoudaccu blijft zoals het is, maar wordt niet meer gebruikt. Bij een Fiat Ducato onderstel wordt de SmartOne in de bestaande accubak (onder je vloermatje) ingebouwd.  In het geval van een Ford Transit, wordt deze onder de bestuurdersstoel geplaatst.

Ja, een accu is een accu

Een loodaccu moet je onderhouden. Als er stroom in gaat, moet er ook weer een beetje in. Dit om sulfatisering (chemisch effect) te voorkomen. Een druppelregelaar, het woord zegt het al, voorkomt dit.

Een camper maakt gebruik van verschillende energiebronnen:

  1. dynamo
  2. stroompaal
  3. zonne energie

Als je overweegt om zonnepanelen te plaatsen, kies dan voor lichtgewicht en buigzame zonnepanelen. Afhankelijk van de dakindeling van je camper (denk aan het dakluik) kunnen één of meerdere zonnepanelen geplaatst worden. Wij kunnen koppelbare brede, maar ook smalle zonnepanelen aanbieden, die je ook links en rechts van het dakluik kunt plaatsen, waardoor één groot en breed zonnepaneel ontstaat.

De zware glazen zonnepanelen die op de markt zijn wegen al snel 13 kg (per stuk) en zijn afhankelijk van luchtdoorstroming. Bij lichtgewicht zonnepanelen wordt de warmte afgedragen aan het dak. Door deze rechtstreeks op het dak vast te zetten, heeft deze geen windbelasting en luchtweerstand.

De lichtgewicht zonnepanelen worden direct op het dak vastgezet en de bedrading wordt via het dak je camper ingeleid naar de controller of MPPT. De controller zorgt ervoor dat de energie die je zonnepaneel opwekt, geschikt wordt gemaakt en doorstroomt naar je accu.

Het opladen van fietsaccu’s vraagt nogal wat van je accu. Probeer daarom de accu’s zoveel mogelijk te laden tijdens het rijden of als de camper met de netspanning verbonden is. Als je de accu van je e-bike wil opladen met de 12V-gelijkstroom van de camper, heb je een omvormer nodig, zodat je de bijgeleverde acculader met 230V kunt opladen. De spanningsomvormer moet van hoge kwaliteit zijn en in staat zijn een echte sinusgolf te genereren. Bovendien moet het apparaat voldoen aan het minimumvermogen voor het opladen van de accu’s. Wij adviseren je uiteraard graag. Meer info: omvormer.

Een lithium accu mag bij cel temperaturen < 0ºC niet geladen worden, dat is helaas de chemische beperking. De accu gaat in normale gevallen echter nooit die temperatuur bereiken, omdat het een chemisch proces in werking is, dus zelf warmte produceert. Bovendien hangt de accu zeker 75 cm boven de grond.

Voor de wintersportliefhebbers hebben wij een wintersport accuverwarming beschikbaar. Deze warmtemat ligt onder de accu en wordt d.m.v. een thermostaat selfsupporting opgewarmd.

Heb je al een lithium accu maar nog geen accuverwarming? Dan kan deze onder je bestaande accu worden ingebouwd. Neem eventjes contact met ons op.

De accuverwarming is uit voorraad leverbaar.

 

Ben je net lekker een weekendje weg, rijdt iemand je spiegel eraf. Balen, maar het hoeft geen reden te zijn om rechtsomkeert te maken. Ons is dat ook gebeurd. Er zijn ABS kappen leverbaar die de spiegels tegen schade beschermen en die kunnen we van harte aanbevelen.  Ook kun je op de onderkant van je raamstijlen in het portier een stukje zwart schuimplastic bevestigen die als een soort schokdemper de impact beperkt. Verder hebben wij een schade kit aan boord waarmee je dit soort schades snel en provisorisch kunt repareren en toch je weg kunt vervolgen:

  • Lijmpistool
  • Ducktape
  • Nano tape